Wednesday 15 June 2011

Kenyataan Media Setiausaha Bahagian Hal Ehwal Imigresen

Kerajaan melalui Jawatankuasa Kabinet Mengenai Pekerja Asing dan Pendatang Tanpa Izin (JKKPA-PATI) telah memutuskan untuk melaksanakan Program Penyelesaian Menyeluruh Pekerja Asing Tanpa Izin. Program ini merupakan sebahagian daripada inisiatif untuk memantapkan pengurusan warga asing di Malaysia.
Sehubungan itu, Kerajaan mengalu-alukan penyertaan daripada syarikat, persatuan dan pertubuhan yang berminat untuk menjadi wakil bagi menguruskan proses pendaftaran yang akan dilaksanakan pada satu tarikh yang akan dimaklumkan kemudian. Pihak yang berminat perlu memenuhi kriteria yang ditetapkan. Maklumat lanjut dan borang permohonan boleh didapati melalui laman web Kementerian Dalam Negeri : www.moha.gov.my. Tarikh tutup permohonan ialah pada hari Jumaat, 10 Jun 2011.
Antara kriteria yang ditetapkan adalah syarikat yang mempunyai pengalaman dalam bidang pengurusan sumber manusia dan pekerja asing. Bagi persatuan dan pertubuhan pula, selain berdaftar dengan Jabatan Pendaftar Pertubuhan Malaysia, tawaran hanya dihadkan kepada persatuan/pertubuhan yang melibatkan majikan sahaja.
Selain memenuhi kriteria-kriteria yang ditetapkan, proses pemilihan yang akan dikendalikan oleh sebuah Jawatankuasa Khas yang diwakili oleh pelbagai kementerian dan agensi berkaitan juga akan membuat tapisan secara ketat. Ini melibatkan penilaian yang konsisten dengan syarat serta keperluan dan secara adil dan telus. Pemilihan juga akan mengambil kira rekod syarikat/persatuan/pertubuhan yang akan merujuk kepada data daripada pelbagai agensi berkaitan.
KDN memberi amaran dan tidak akan berkompromi dengan mana-mana pihak yang telah disenaraihitam dan didapati mempunyai penglibatan dalam kes-kes penipuan dan pengutipan wang tanpa kebenaran yang sah. Pihak Polis DiRaja Malaysia (PDRM) juga sedang membuat siasatan dan pemantauan terhadap aduan dan kes berkaitan. Tindakan tegas akan diambil terhadap mereka yang didapati bersalah untuk mengelakkan sebarang penganiyaan dan manipulasi terhadap mana-mana pihak sama ada majikan atau para pekerja asing. Kerajaan tidak akan berkompromi terhadap kegiatan yang boleh menjejaskan pelaksanaan program ini sekali gus menjejaskan imej Negara.

LATAR BELAKANG PROGRAM PENYELESAIAN MENYELURUH PEKERJA ASING TANPA IZIN (PROGRAM 6P)
  • Program ini dilaksanakan melalui pewujudan sistem pendaftaran pendatang asing tanpa izin yang merangkumi pengambilan biometrik semua pendatang asing tanpa izin di Malaysia.
  • Program ini membabitkan enam pelan tindakan seperti berikut:
  1. Pendaftaran pendatang asing tanpa izin (PATI);
  2. Pemutihan PATI;
  3. Pengampunan PATI;
  4. Pemantauan PATI;
  5. Penguatkuasaan PATI;
  6. Pengusiran PATI;
  • Objektif program:
  1. Untuk mengumpul data jumlah pendatang asing tanpa izin di Malaysia;
  2. Untuk mendapatkan jumlah pendatang asing tanpa izin yang bekerja dalam sektor yang dibenarkan mengambil pekerja asing di Malaysia;
  3. Untuk memberi peluang kepada pendatang asing tanpa izin di Malaysia pulang ke negara asal tanpa dikenakan tindakan (terhad dalam tempoh dibenarkan yang akan diputuskan Kabinet);
  4. Untuk menyalurkan khidmat nasihat kepada pendatang tanpa izin serta majikan yang berkaitan mengenai kesalahan Imigresen;
  5. Untuk melaksanakan penguatkuasaan undang-undang yang bertujuan mengurangkan bilangan pendatang tanpa izin di Malaysia;

DATO’ ZAITUN AB. SAMAD
SETIAUSAHA BAHAGIAN HAL EHWAL IMIGRESEN,
KEMENTERIAN DALAM NEGERI (KDN)

No comments:

Post a Comment